A hard hitting kick drum amidst fluent violins, rough Chicago House Basslines underneath bold romanticisms of brass and woodwinds.

Melancholic vocals sing compelling stories in a stream of consciousness, above soothing Synthesizer chords and Techno Rhythms.

With its 18 musicians, the Verworner-Krause-Kammerorchester (VKKO) blends seemingly contradictory sonic worlds, Orchestral Instruments intertwine with Electronic Grooves and Soundscapes, an improvisational touch of Jazz by drums and upright bass complement the intricate compositional structure of the music.

The pieces by the composers and bandleaders Christopher Verworner and Claas Krause are more than a mere mash-up of contemporary classical music, electronic music and pop/rock. They speak in a distinct musical language and form an idiosyncratic - while eclectic - wall of sound.
Flamboyant live performances of the VKKO create a tremendous energy which let the audiences marvel at this chaotic, yet structured Musical Machine; while providing a genuine dance floor experience due to the massive sonic impact created by the orchestra.
The lyrics of their songs tell stories of the past - with a focus on the the inherent magic of Retro Futurism- or fragile introspections of contemporary urban individuals who struggle to find their place in postmodern society.

Founded in the summer of 2014 in Munich/Berlin, during warm and dripping days of musical escapism and crowded electronic open-airs, the VKKO has since then earned a reputation of collective dancefloor-ecstasy with playing in notorious german Techno Clubs such as the infamous Harry Klein in Munich.

The close friends Verworner and Krause envisioned - while studying composition at the Conservatory in Munich - an Orchestra which could encompass sonic worlds between contemporary classical music and Dub Techno, as well as Neo-Impressionistic string-clouds and dense Electronic Rhythms.

Furthermore, the VKKO works together with contemporary dancers which provide an additional layer of experience during the live performances with their unique choreographies.

 

Das VKKO wurde im Sommer 2014 von Christopher Verworner und Claas Krause - beide studierten im Master Komposition an der Musikhochschule München - gegründet.

Am Beginn der Idee stand die Überlegung einen kammermusikalischen Klangkörper zu schaffen der einerseits eine sonore Dichte und Komplexität zu erzeugen vermag, dennoch schlank und beweglich genug ist um mit einer Jazz-Rhythmusgruppe zusammen ein agiles Klangbild erzeugen zu können. Gleichermaßen war es Prämisse die intime Kommunikation innerhalb des Musizierens zu wahren - eineunabdingbare Qualität der Kammermusik.

So fiel die Wahl auf die Verbindung zweier der archetypischsten Besetzungsformen innerhalb der Kammermusik - dem Streichquartett (bestehend aus zwei Violinen einer Bratsche und einem Violoncello) und dem Bläserensemble (Flöte, Oboe, Klarinette, Horn, Fagott und Posaune). Hinzu kommt eine Jazz-Rhythmusgruppe bestehend aus Kontrabass, Klavier, Gitarre und Schlagzeug um akustische aber auch elektronische Grooves zu fundamentalisieren. Um reizvolle Alterationen am Klang der Einzelinstrumente vornehmen zu können, aber auch für zusätzliche Passagenwird Live-Elektronik bedient. Hieraus entsteht ein balancierter und idiosynkratischer Sound, mit reichen Harmonien, pointillistischen Rhythmen und eigenständigen, solistischen Passagen der einzelnen Musiker.

Während des Studiums entwickelten Verworner und Krause die kompositorische Vision in den Stücken für das Ensemble einen Bogen von Neuer Musik bis zu Dubtechno, von impressionistischen Klanggebilden bis zu moderner Elektronika spannen zu können - ohne Berührungsängste zwischen vermeintlich gegensätzlichen musikalischen Stilen - dennoch sollte eine stilistische Kohärenz gewährleistet bleiben.

Die Musiker des Orchesters - Streicher, Bläser, Rhythmusgruppe und zwei Sängerinnen haben sich an der Musikhochschule in München kennengelernt, wo auch sie studierten. Das VKKO arbeitet darüber hinaus mit zeitgenössischen Tänzerinnen der Iwanson-School-Of-Contemporary-Dance zusammen. Durch filigrane Choreographien wird die Musik des Orchesters wirkungsgewaltig kommentiert.

                                                                 Gesang - Pia Allgaier / Rebekka Ziegler

             Flöte - Franziska Döpper                                                                          Violine I    Felix Weber

             Oboe - Manuel Mittelbach                                                                    Violine II   Gustavo Strauss

             Fagott - Leonhard Kohler                                                                 Viola - Ermengarde Aubrun Hugo Chenuet

             Horn - Svenja Hartwig                                                                             Cello - Jakob Roters

             Klarinette - Bettina Maier                                                                         Kontrabass - Maximilian Hirning  

                                              Klavier / DSI Prophet / Electronics - Carina Madsius / Tobias Jackl

                                                                Schlagzeug / Electronics - Marco Dufner

                                                     Schlagwerk / Electronics - Linda - Philomène Tsoungui

                                                                 Live-Elektronik / Gitarre / Dirigat - Claas Krause

                                                                 Gitarre - Richard Schwartz / Leonhard Kuhn

                                                   Dirigat / Zündschnur - DSI Mopho - Christopher Verworner